سلام؛ خواهشمندم محتوای سوره‌ی نور را به طور مختصر و کوتاه برایم ارسال نمایید.

پاسخ اجمالی

سوره نور در مدینه نازل شده و جزو سوره‌های مدنی است؛ ۶۴ آیه دارد و در جزء هیجدهم قرآن کریم قرار دارد.
علّت نام‏‌گذارى این سوره به «نور»، آیه‏ ۳۵ این سوره است که در آن خداوند به عنوانِ نور آسمان‏‌ها و زمین معرّفى شده است.
این سوره را در حقیقت می توان سوره پاک‌دامنى، عفت و مبارزه با آلودگی‌هاى جنسى دانست؛ چرا که بیشترین مطالبش پیرامون راه‌کارهای پاک‌‌سازى اجتماع از آلودگی‌هاى جنسى است؛ براین اساس محوری‌ترین تعالیم و مباحث سوره نور این مطالب است:


۱ – 
بیان مجازات شدید زن و مرد زناکار که در دومین آیه این سوره مطرح شده است.


۲ – 
موضوع بعدی به این مسئله مى‌‏‌پردازد که اجراى «حد» چیز ساده‏اى نیست، بلکه از نظر موازین قضایى اسلام شرایط سنگینى دارد. نسبت به غیر مرد و همسرش چهار شاهد، و در مورد مرد و همسرش باید برنامه «لعان» اجرا گردد. همچنین حتى اگر کسى که دیگرى را متهم مى‌‌‏سازد نتواند ادعاى خود را در محکمه قضاوت اسلامى ثابت کند، خود مجازات شدید(چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت، تا کسى تصور نکند مى‌‌‏تواند با متهم ساختن دیگران به سادگى آنها را به مجازات اسلامى بکشاند، بلکه بر عکس خود گرفتار مجازات خواهد شد. سپس به همین مناسبت حدیث معروف «افک» و تهمتى را که به یکى از همسران پیامبر اسلام(ص) زدند مطرح کرده، تا کاملاً روشن شود شایعه ‏سازى درباره افراد پاک چه گناه سنگینى دارد.


۳ – 
براى این‌که تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گناهکار قناعت مى‏‌کند، به یکى از مهم‌ترین راه‌هاى پیشگیرى از آلودگی‌هاى جنسى پرداخته، مسئله نهى از چشم‏‌چرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان، و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، به صورت مشروح در این زمینه بحث مى‏‌کند؛ چرا که یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مسئله چشم‌‌چرانى و بى‌حجابى است.


۴ – 
باز برای پیش‌گیرى از آلوده شدن به اعمال منافى عفت، دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مى‌‏‌کند، تا از طریق ارضاى مشروع غریزه جنسى، با آزادى جنسى و روابط نامشروع مبارزه کند.


۵ – 
آداب معاشرت و اصول تربیت فرزندان در محیط منزل و نسبت به پدران و مادران، موضوع دیگر این سوره است. در این سوره آمده است؛ وقت‌های خاصى که احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت کرده باشند، فرزندان بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند، تا موجباتى از این راه براى انحراف آنها فراهم نگردد.


۶ – 
به همین مناسبت، بعضى دیگر از آداب زندگى خانوادگى را مطرح مى‌‏کند، و به مقرر داشتن «احترام خانه» و «آزادى انسان در درون خانه خود» مى‏‌پردازد و از ورود به هر منزلی بدون کسب اجازه و انس و الفت داشتن و سلام کردن بر اهل آن نهى مى‏‌کند و مى‏‌فرماید؛ در صورتى که اجازه ورود به خانه‌‏اى را ندهند باز گشتن و انصراف از ورود بدان پاکیزه‌‏تر است، مگر منازل عمومى و غیر مسکونی.


۷ – 
در همین ارتباط چگونگی خطاب کردن و صدا زدن پیامبر اسلام(ص) و نهى از بى‌اعتنایى کردن به دعوت رسول خدا را بیان می‌کند.[۱]


۸ – 
این سوره از پیر زنانی که امید شوهر کردنشان نیست فریضه حجاب را بر مى‏ دارد، همچنان‌که از نابینا، لنگ و بیمار (شاید براى آسان گیرى نسبت به آنها) حرج و تکالیف دشوار را بر مى‏‌دارد.


۹ – 
در لابلاى این بحث‌ها بخشى از مسائل مربوط به توحید، مبدء و معاد و تسلیم بودن در برابر فرمان پیامبر(ص) را ذکر مى‏‌کند؛ چرا که پشتوانه همه برنامه‌‌‏هاى عملى و اخلاقى، همان مسائل اعتقادى، ایمان به مبدء و معاد و حقانیت نبوت است، و تا این ریشه نباشد آن شاخ و برگ‌ها و گل و میوه‌‏ها شکوفا نخواهد شد.


۱۰ – 
در انتها به مناسبت بحث‌‌هاى مربوط به ایمان و عمل صالح، سخن از حکومت جهانى مؤمنان صالح به میان آمده، سرانجام با یاد آورى این حقیقت که علم خدا بر مردم احاطه دارد و آنها را از آنچه مى‏‌کنند آگاه مى‌‏سازد، این سوره را به پایان مى‌‏‌رساند.[۲]

 

 

منبع:اسلام کوئست


[۱] . ر. ک: «تفسیر آیه ۶۳ سوره نور»، پاسخ ۲۹۱۵۷.

[۲]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۱۴، ص ۳۵۳- ۳۵۵، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ش؛ مدرسی، سید محمدتقی، مترجمان، تفسیر هدایت، ج ‏۸، ص ۲۴۷- ۲۵۱، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، ۱۳۷۷ش؛ قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج ‏۸، ص ۱۴۱، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، تهران، چاپ یازدهم، ۱۳۸۳ش.