عدل در اصول دین به چه معنا است؟ و آیا بر اساس روایات، منظور از عدل و احسان، پیامبر(ص) و ائمه(ع) هستند؟
عدل در اصول دین به چه معنا است؟ و آیا صحیح است بگوییم در آیه شریفه: «إِنَّ الله یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ»، منظور از احسان، اهل بیت(ع) هستند؟
پاسخ اجمالی
۱ – عدل معانی مختلفی دارد. در اصول دین، عدالت ازصفات ثبوتیهکمالیه خداوند است؛ یعنی خداوند ظلم نمیکند و فعل قبیح و مخالف عقل سلیم انجام نمیدهد.[۱]
۲ – در برخی روایات، پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از مصادیق بارز عدل و احسان به شمار آمدهاند. در ذیل آیه: «خدا به عدل و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان میدهد…»،[۲] از امام صادق(ع) نقل شده است: «الْعَدْلُ شَهَادَهُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله(ص) وَ الْإِحْسَانُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین»؛[۳] منظور از عدل شهادت به وحدانیت خدای متعال و رسالت پیامبر اسلام(ص)، و منظور از احسان، علی(ع) است.
«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ [مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍ](ع)… إِنَّ الله [تَعالَى] یَقُولُ إِنَّ الله یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى، قَالَ الْعَدْلُ رَسُولُ الله(ص) وَ الْإِحْسانِ [أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ] عَلِیُّ [بْنُ أَبِی طَالِبٍ(ع)] وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى فَاطِمَهُ [الزَّهْرَاءُ]»؛[۴]امام باقر(ع) فرمود: آیه شریفه که میفرماید: «خدا به عدل و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان میدهد»، عدل رسول خدا(ص)، احسان علی(ع) و ایتاء ذی القربی، فاطمه(س) است.
منع:اسلام کوئست
[۱]. برای آگاهی بیشتر: پاسخ ۱۴۷را مطالعه کنید.
[۲]. نحل، ۹۰.
[۳]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج ۱، ص ۳۸۸، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، ۱۴۰۴ق.
[۴]. فرات کوفی، ابوالقاسم، تفسیر فرات، تحقیق، محمودی، محمد کاظم، ص ۲۳۶، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۰ق.
پاسخ دهید