این آیه «فاغرینا بینهم العداوه و البغضاء»، مربوط به چه داستانی است و چه پیامی برای ما دارد؟
این آیه «فاغرینا بینهم العداوه و البغضاء»، مربوط به چه داستانی است و چه پیامی به ما میدهد؟
پاسخ اجمالی
الف. در آیه: «وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما کانُوا یَصْنَعُون»،[۱] به پیمان شکنى نصارا و عواقب آن اشاره شده است، و میفرماید: گروهی از کسانى که ادعاى نصرانیت میکنند، با اینکه از آنها پیمان وفادارى گرفته بودیم، دست به پیمان شکنى زدند و قسمتى از دستوراتى را که به آنها داده شده بود، به دست فراموشى سپردند. آنها نیز با خدا پیمان بسته بودند که از حقیقت توحید منحرف نشوند و دستورات الهى را به دست فراموشى نسپارند و نشانههاى آخرین پیامبر را کتمان نکنند.
همانگونه که میدانید؛ حضرت عیسى بن مریم(ع) پیامبر رحمت بود و مردم را به صلح و صفا مىخواند. آنها را تشویق مىکرد نسبت به آخرت توجه کامل داشته باشند و از لذائذ دنیا و زخارف دلفریب آن پرهیز کنند، و… .
اما پیروانش بر خلاف، عهد و پیمان خود عمل کردند، مواعظ و تذکرات آنحضرت را از یاد بردند، و چون چنین کردند خداى تعالی به جاى صلح و صفا، کینه و دشمنى را در دلهاشان ثابت کرد، و به جاى برادرى و دوستى که عیسى(ع) آنان را به آن مىخواند، دشمنى و کینه توزى را در دلهاشان مستقر نمود، و این نتیجه قهرى اعمال ناشایست آنها است، و در باره آنان فرمود: «فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ»، این عداوت و دشمنی که خداى تعالى نام برده، جزو ویژگیهای امتهاى مسیحى شده و در دل آنها ثابت و پایدار گردیده است، هم چنان که آتش آخرت هم سرنوشت حتمى آنها است، و از آن گریزی ندارند.[۲]
شایان توجه است که این یک ضابطه و قانون کلّى است، و یهود و نصارا و مسلمانان، در آن مشترک هستند. مسلمانان، نیز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به سبب اختلافى که پیدا کردند، و از مسیر و برنامهای که آنحضرت وصیّت کرده بود، خارج شدند: تفرّق و دشمنى از آن روز شروع شده، و تا امروز ادامه دارد، برخلاف همدیگر پیوسته فعالیّت و کوشش کرده، و با زبان و نوشتن و عمل و نقشه، یکدیگر را تضعیف و تحقیر مىنمایند. و این تنازع و تدافع تا روز قیامت ادامه پیدا خواهد کرد، مگر آنکه پیش از رسیدن آنروز براى درک حقیقت و سعادت خود، قیام کنند، و خیر و صلاح و موفّقیّت و خوشبختى خود را بخواهند، و از راههاى خلاف و خودخواهى و تعصّب و انحراف دست بکشند.[۳]
ب. برخی پیامهایی که این آیه برای ما دارد این است:
۱ – از پیامدهاى تلخ پیمان شکنى دیگران عبرت بگیرید، و بر حذر باشید که مثل آنها شوید؛ چراکه بین شما دشمنى و بغض واقع مىشود و در آخرت هم خداوند شما را بر آن مؤاخذه مىکند.
۲ – نتیجه فراموشى دستورات الهى تفرقه و عداوت است.
۳ – تفرقه و دشمنى، از عذابهاى الهى است.
۴ – همه کارهای انسانها و امتها زیر نظر خداوند است، و تمام آنها پاداش و کیفر خواهد داشت.[۴]
منبع:اسلام کوئست
[۱]. مائده، ۱۴، «و از کسانى که گفتند که ما نصرانى هستیم پیمان گرفتیم. پس قسمتى از اندرزهایى را که به آنها داده بودیم فراموش کردند و ما نیز میان آنها تا روز قیامت کینه و دشمنى افکندیم. به زودى خدا آنان را از کارهایى که مىکنند آگاه خواهد ساخت».
[۲]. ر. ک: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۲۴۱، دفتر انتشارت اسلامی، قم، ۱۴۱۷ق.
[۳]. مصطفوى، حسن، تفسیر روشن، ج ۷، ص ۸، مرکز نشر کتاب، تهران، ۱۳۸۰ ش.
[۴]. قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج ۳، ص ۴۸، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن، تهران، ۱۳۸۳ ش.
پاسخ دهید