در آیۀ «کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا…»، منظور از «روحاً من امرنا» چیست؟
در آیۀ شریفۀ «کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا…»، منظور از «روحاً من امرنا» چیست؟
پاسخ اجمالی
خداوند در آیۀ شریفه می فرماید: «همان گونه (که بر پیامبران پیشین وحى فرستادیم) بر تو نیز روحى را به فرمان خود وحى کردیم…». [۱]
در این که منظور از«روح» در «و کذلک اوحینا الیک روحا من امرنا» چیست؟ چند دیدگاه از سوی مفسّران بیان شده است:
یک. منظور از «روح» در این آیه، قرآن است؛ [۲] زیرا قرآن، مایۀ حیات روح و جسم است. [۳] این معنا، با قراین مختلفى که در آیه وجود دارد؛ مانند تعبیر به «کذلک» که اشاره به مسئلۀ وحى است و تعبیر به «اوحینا»؛ همچنین با تعبیراتى که در بارۀ قرآن در ذیل همین آیه آمده است، کاملاً سازگار است؛ [۴] ولی برخی از مفسّران بر این تفسیر اشکال وارد کرده اند. [۵]
دو. این که منظور «روح القدس» است که منظور از آن یا جبرئیل و یا فرشته اى بوده که حتى از جبرئیل و میکائیل برتر است و همواره پیامبر اسلام را همراهى مى کرد. [۶] چنانچه روایاتی نیز در این باره نقل شده است. [۷]
سه. منظور، رحمت الاهی است. [۸]
ولی برخی از مفسّران، نظریّۀ اول را پذیرفته و آن را با توجّه به تعبیراتى که در بارۀ قرآن در ذیل همین آیه آمده است، کاملاً سازگار می دانند و روایاتی که روح را به معناى روح القدس یا فرشته بلند مقام خدا تفسیر کرده اند، اشاره ای به معنای باطن آیه است. [۹]
منبع:اسلام کوئست
[۱] . شوری، ۵۲٫
[۲] . طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، با مقدمۀ بلاغی، محمد جواد، ج ۹، ص ۵۸، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ ش؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص ۵۰۳، ناشر: دار الکتب الإسلامیه، چاپ تهران، چاپ اول،۱۳۷۴ ش؛ نیشابورى، محمود بن ابو الحسن، إیجازالبیان عن معانی القرآن، تحقیق: قاسمی، حنیف بن حسن، ج ۲، ص ۷۳۵، دار الغرب الاسلامی، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۵ق؛ حسینى شیرازى، سید محمد، تبیین القرآن، ص ۵۰۲، نشر دار العلوم، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۲۳ق؛ مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج ۶، ص ۵۳۴، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۴۲۴ق.
[۳] . تفسیر الکاشف، ج ۶، ص ۵۳۴؛ تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص ۵۰۳٫
[۴] . تفسیر نمونه، ج۲۰، ص ۵۰۳٫
[۵] . ر.ک: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۸، ص ۷۵ – ۷۶، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ ق.
[۶] . المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۸۰؛ طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۱، ص ۵۱۴، انتشارات اسلام، چاپ دوم، تهران، سال ۱۳۷۸ ش؛ سمرقندى، نصربن محمد بن احمد، بحرالعلوم، ج ۳، ص ۲۵۰، بی جا و بی تا؛ شریف لاهیجى، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، تحقیق: حسینى ارموی، میر جلال الدین، ج ۴، ص ۶۲، دفتر نشر داد، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۳ش؛ گنابادى، سلطان محمد، تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج ۴، ص ۵۲، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۸ ق.
[۷] . کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۱، ص ۲۷۳، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر و آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق؛ همچنین امام علی (ع) می فرماید: «خداى تعالى از روزى که رسول خدا (ص) از شیر گرفته شد، بزرگ ترین فرشته خود را قرین او ساخت تا آن جناب را شب و روز به طریق مکارم و به سوى محاسن اخلاق راهنمایی کند»؛ شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغه (صبحى صالح)، محقق و مصحح: فیض الاسلام، ص ۳۰۰، نشر هجرت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.
[۸] . طبرى، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فى تفسیر القرآن، ج ۲۵، ص ۲۸، دار المعرفه، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.
[۹] . تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص ۵۰۳ و ۵۰۴٫
پاسخ دهید