آیا معنای «صدر» و «صدور» در مواردی چون سوره «ناس» با معنای «قلب» و «قلوب» متفاوت است؟
چرا در سوره «ناس» بهجای «صدور» از «قلوب» استفاده نشده است؟
پاسخ اجمالی
واژه «قلب» و «صدر» از نظر معنا مترادف و نزدیک به هم هستند؛ برای نمونه میان آیه «أُولئِکَ الَّذینَ یَعْلَمُ اللَّهُ ما فی قُلُوبِهِمْ…»؛[۱] آنانند که آنچه را در دل دارند خداوند میداند، و آیه «وَ إِنَّ رَبَّکَ لَیَعْلَمُ ما تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَ ما یُعْلِنُونَ»؛[۲]و به یقین پروردگارت آنچه دلهاشان پنهان میدارد و آنچه آنان آشکار میکنند را میداند، که تفاوت چندانی میان این دو آیه مشاهده نمیشود.[۳]
البته در برخی آیات صدر(سینه) محل و ظرف برای قلب که همان عضو مخصوص آدمی است قرار داده شده است؛ مانند: «وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ»؛[۴] بلکه آن دلها که درون سینهها جا دارند (نیز) نابینا میگردند.
در برخی تفاسیر در ذیل آیات سوره ناس؛ با نگرش فلسفی و عرفانی تفاوتهایی میان قلب و صدر و نیز علت استفاده قرآن از واژه صدر در این سوره، بیان کردهاند؛ مانند اینکه ادعا شده: مراد از صدر، جایگاه نفس حیوانی و نشیمنگاه او است، چنانچه قلب؛ عرش و مقام بلند نفس ناطقه است و به همین سبب وسوسه در قلب نمیتواند تأثیرگذار باشد و تنها در صدر اثر خود را میگذارد؛ به همین جهت از «الَّذی یُوَسْوِسُ فی صُدُورِ النَّاسِ»، بهجای «الَّذی یُوَسْوِسُ فی قُلُوبِ النَّاسِ» استفاده شده است.[۵]
البته اثبات چنین ادعایی چندان آسان نیست، به ویژه آنکه در آیات دیگری از قرآن، به «قلب» با این دیدگاه نفوذناپذیر نگاه نشده است.[۶]
منبع:اسلام کوئست
[۱]. نساء، ۶۳.
[۲]. نمل، ۷۴.
[۳]. به هر حال برای آگاهی بیشتر درباره مفهومشناسی قلب و صدر در لغت و قرآن کریم «بررسی مفهوم قلب در قرآن»، سؤال ۲۹۶۷۵ و «تفاوت شرح صدر با شرح قلب»، سؤال ۳۱۲۱۹ را مطالعه کنید.
[۴]. حج، ۴۶.
[۵]. صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق، خواجوی، محمد، ج ۱، ص ۱۷، قم، بیدار، چاپ دوم، ۱۳۶۶ش.
[۶]. آل عمران، ۱۵۱؛ اعراف، ۱۰۱؛ حجر، ۱۲ و …
پاسخ دهید