خداوند به کدام یک از پیامبران فرزند معلولی عطا فرمود؟
خداوند به کدام یک از پیامبران فرزند معلولی عطا فرمود؟
پاسخ اجمالی
درباره حضرت سلیمان وارد شده است که فرزندی ناقص الخلقه برای او متولد شد و دلیلش هم این بوده که او داراى همسران متعدّد بود، با خود گفت: من با آنها همبستر مىشوم تا فرزندان متعددى نصیبم گردد، و به هدف هاى من کمک کنند، ولى چون در این جا غفلت کرد و «انشاء اللَّه» را – که بیانگر اتکاى انسان به خدا در همه حال است – نگفت؛ در آن زمان هیچ فرزندى از همسرانش تولد نیافت، جز فرزندى ناقص الخلقه (فرزند معلول)؛ و او را همچون جسدى بىروح آوردند و بر کرسى (تخت پایه کوتاه[i]) سلیمان (ع) افکندند! او سخت در فکر فرو رفت، و ناراحت شد که چرا یک لحظه از خدا غفلت کرده، و بر نیروى خودش تکیه کرده است، توبه کرد و به درگاه خدا بازگشت.
البته این ترک اولی از طرف حضرت سلیمان (ع) بوده، چون پیامبران معصوم از خطا و اشتباه و گناه هستند.
[i]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۲۸۰، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
پاسخ تفصیلی
درباره حضرت سلیمان (ع) گفته شده است:
آن حضرت (ع)، آرزو داشت فرزندان برومند و شجاعى نصیبش شود که در اداره کشور و مخصوصاً جهاد با دشمن به او کمک کنند. او داراى همسران متعدّد بود با خود گفت: من با آنها همبستر مىشوم تا فرزندان متعددى نصیبم گردد، و به هدف هاى من کمک کنند، ولى چون در این جا غفلت کرد و «انشاء اللَّه» را – که بیانگر اتکاى انسان به خدا در همه حال است – نگفت؛ در آن زمان هیچ فرزندى از همسرانش تولد نیافت، جز فرزندى ناقص الخلقه (فرزند معلول)؛ و او را همچون جسدى بىروح آوردند و بر کرسى (تخت پایه کوتاه [۱] ) سلیمان (ع) افکندند! او سخت در فکر فرو رفت، و ناراحت شد که چرا یک لحظه از خدا غفلت کرده، و بر نیروى خودش تکیه کرده است، توبه کرد و به درگاه خدا بازگشت. [۲]
این مطلب را برخی از مفسّرین و محدّثین در ذیل تفسیر آیه شریفه «وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمانَ وَ أَلْقَیْنا عَلى کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنابَ» [۳] : ما سلیمان را آزمودیم و بر کرسى او جسدى افکندیم، سپس به درگاه خداوند انابه کرد، و به سوى او بازگشت»، بیان کرده اند و آن را درباره آیه شریفه، موجهترین و روشن ترین تفسیر دانسته اند. [۴]
البته، مفسّرین دیگر اقوال مختلفى در مراد از آیه دارند، و هر یک از روایتى پیروى کرده اند، اما آن چه به طور اجمال از میان اقوال و روایات مىتوان پذیرفت، این است که: جسد نامبرده جنازه کودکى از سلیمان (ع) بوده که خدا آن را بر تخت وى افکند، و این که موضوع آزمایش سلیمان به وسیله جسد بىروحى بوده است که بر تخت او در برابر چشمانش قرار گرفت، چیزى که انتظار آن را نداشت، و امید به غیر آن بسته بود، ولى قرآن شرح بیشترى در این زمینه نداده است. [۵]
البته این ترک اولی از طرف حضرت سلیمان (ع) بوده، چون پیامبران معصوم از خطا و اشتباه و گناه هستند. [۶]
منبع:اسلام کوئست
[۱] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۲۸۰، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
[۲] . بحار الانوار، ج ۱۴، ص ۱۰۶ – ۱۰۷؛ تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۲۸۰.
[۳] . ص، ۳۴.
[۴] . تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۲۸۰ – ۲۸۱؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج ۱۴، ص ۱۲۵ – ۱۲۶، کتابفروشى لطفى، تهران، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.
[۵] . طباطبایی، سید محمد حسین،تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج ۱۷، ص ۳۱۰، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، ۱۳۷۴ش؛ تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۲۸۰.
[۶] . تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۲۸۰؛ برای آگاهی بیشتر نمایه «عصمت انبیا از دیدگاه قرآن» سؤال ۱۱۲ (سایت: ۹۹۸) را مطالعه کنید.
پاسخ دهید