ذکر رکوع و سجود، برگرفته از چه آیاتی است؟
در آیهی پایانی سوره واقعه لزوم چه چیزی تشریع شده است؟
پاسخ اجمالی
در آیهی پایانی سورهی واقعه میخوانیم: «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظیم»؛[۱] پس به نام پروردگار بزرگت تسبیح کن!
در این آیهی شریفه به عظمت نام پروردگار اشاره شده است که شایستهٔ تسبیحگویى است؛ یعنى خدا از هرگونه عیب و نقص منزّه است. از اینرو، امر به تسبیح اسم پروردگار شده است.
در منابع اسلامی آمده است؛ پس از نزول آیهی مذکور، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «آن را در رکوع خود قرار دهید (سبحان ربى العظیم بگویید)» و هنگامى که «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى»[۲] نازل شد آن حضرت فرمود: «آن را در سجده قرار دهید (سبحان ربى الاعلى بگویید)».[۳]
همچنین امام صادق(ع) فرمود: «در رکوع، سبحان ربّى العظیم و در سجده، سبحان ربّى الاعلى، بگویید که واجب آن یک بار و مستحب آن، سه بار است».[۴]
گفتنی است؛ هر چند در این روایت عبارت «و بحمده» نیامده، اما در روایات دیگر، این عبارت برای ذکر رکوع و سجده نقل شده است.[۵] همان طور که از امام موسی کاظم(ع) دربارهی ذکر رکوع و سجده پرسیده شد، آن حضرت عبارت «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» برای رکوع و «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» برای سجده بیان فرمود.[۶] بنابراین، ذکر رکوع «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» و ذکر سجده «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» میباشد.
به همین جهت، برخی از فقها بر اساس آیه شریفه و روایات مربوط ذکر رکوع و سجده، احتیاط واجب را در این می دانند که در رکوع و سجده ذکری گفته شود که دلالت بر تسبیح خداوند کند و کمتر از ذکر های «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع و «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» در سجده نباشد.[۷]
منبع:اسلام کوئست
[۱]. واقعه، ۹۶٫
[۲]. اعلی، ۱: «منزّه شمار نام پروردگار بلندمرتبهات را!».
[۳]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۳۲۸، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق؛ قرطبى، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۸، ص ۲۳۵، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ اول، ۱۳۶۴ش؛ ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: شمس الدین، محمد حسین، ج ۸، ص ۳۸، دار الکتب العلمیه، منشورات محمدعلى بیضون، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۹ق.
[۴]. وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۹۹٫
[۵]. ر.ک: همان، ص ۳۰۱٫
[۶]. همان، ص ۳۲۸ و ۳۲۹٫
[۷]. طباطبایى یزدى، سید محمد کاظم، العروه الوثقى، ج ۱، ص ۶۶۵، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق؛ امام خمینى، تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۱۷۱، م ۷، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول، بیتا؛ امام خمینى، توضیح المسائل (محشّی)، ج ۱، ص ۵۶۲، م ۱۰۲۸، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق.
پاسخ دهید