سلام علیکم؛ در سوره آل عمران چنین آمده است: “إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَن یَکْفِیکُمْ أَن یُمِدَّکُمْ رَبُّکُم بِثَلاَثَهِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَهِ مُنزَلِینَ* بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَـذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَهِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَهِ مُسَوِّمِینَ”. حال سؤال این جا است: در آیه اول فرموده (یُمِدَّکُمْ) و در آیه دوم آمده (یُمْدِدْکُمْ)، فرق بین دو کلمه چیست؟ در آیه اولی چنین آمده: (بِثَلاَثَهِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَهِ مُنزَلِینَ)و در قسمت بعد چنین فرموده است:(بِخَمْسَهِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَهِ مُسَوِّمِینَ) لطفا فرق این دو را هم توضیح دهید؟

 

پاسخ اجمالی

پاسخ بخش اول پرسش، به نمایه های تفاوت در کمک رسانی فرشتگان، سؤال ۶۶۰۱ (سایت: ۸۱۹۱و یاری مسلمانان در جنگ بدر به کمک فرشتگان، سؤال ۶۵۱۲ (سایت: ۷۷۹۷مراجعه نمایید.

 

اما بخش دوم سؤال: کلمه مد در اصل به معنای کشیدن است؛ و از همین ریشه “مدت” به معنای وقت و زمانی که کشیده شده، می باشد. [۱] طبق قواعد علم صرف، کلمه ای که مضاعف باشد یعنی دو حرف هم جنس داشته باشد استعمال آن در برخی موارد به صورت ادغام و غیر ادغام هر دو صحیح است و تفاوتی از این جهت در معنا ایجاد نمی کند. مانند فعل امر این ماده که، مدَّ و امدد هر دو استعمال شده است.

 

شایان ذکر است، واژه “یُمِدَّکُم‏” و َ “یُمْدِدْکُم‏” که از باب افعال این کلمه است و به صورت ادغام و غیر آن استعمال شده، نیز از نظر معنا، تفاوتی با هم ندارند.

 

 

این پرسش پاسخ تفصیلی ندارد.

 

منبع:اسلام کوئست


[۱] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۱۱، ص ۵۲، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، ۱۳۶۰ ش.