در این متن می خوانید:
    1. آیه پنجم

آیه پنجم

رجز در لغت

راغب در مفردات «رجز» را به معنای اضطراب گفته است، چرا که شتر مبتلا به طاعون، همواره از اضطراب می لرزد. انسان مبتلا به حب دنیا و جهالت نیز چنین حالی دارد، و پیوسته در اضطراب و ناراحتی است، چرا که گرفتار طاعون حجاب از پروردگار متعال شده است، و به واسطه ابتلا به موجبات عذاب باید تنش بلرزد.

 

رجز در اصطلاح

در اصطلاح «رجز» را به «بُت»، «عذاب» و «گناه» معنا کرده‌اند:

الف) «کُلَّمَا شَغَلَکَ عَن رَبِّک فَهُوَ صَنَمُکَ»، یعنی هر آنچه انسان را از خدا باز دارد و به خود مشغول سازد، همو بُت و صنم اوست.

ب) «رجز» گاه خود منشأ عذاب الهی، و گاهی عذاب جلوه‌ی «رجز» است، در نتیجه «رجز» عمل و اثر، هر دو را شامل می‌شود.

 

نکات

۱- «اطاعت از شیطان» برابر با «عبادت شیطان» است: ﴿أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ،[۲] در نتیجه در هر معصیتی پرستشی وجود دارد؛ و «رجز» شامل جمیع پرستش‌های غیر الهی می‌شود و عذاب الهی را در پی دارد، از همین رو اگر کسی بخواهد هشدار او، سبب نجات بندگان خدا از عذاب جهنم گردد، لازم است خود گرفتار به هیچ صنمی نباشد: «طبیب یدام الناس و هو العلیل».[۳]

۲- در آیه قبل دستور به رعایت «طهارت» داده شد، و در این آیه شریفه دستور بر مداومت بر آن به وسیله پرهیز از پلیدی‌ها و نزیک نشدن به معاصی داده شده است. به عبارت دیگر درباره «رجز» نفرمود انجام نده، بلکه فرمود فاصله بگیر، همانند آیه شریفه ﴿وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ[۴] در روز نخست، به حضرت آدم j نفرمود از آن درخت نخور، بلکه فرمود نزدیک آن نشو؛ بنابراین برای در امان ماندن از «رجز»، پیشگیری بسیار حائز اهمیت است.

۳- پیامبر اکرم o در دامن کشیدن از آلودگی‌های دنیا الگویی سازنده است، و چنان دامن خود را از دنیا برچیده است که کوچکترین لکه‌ای بر جان او ننشسته، و هیچ غباری بر دل او وارد نشده است، اما چگونه؟ حضرت در تمام تعاملات اجتماعی خود از امور پلیدی‌زا و عذاب‌آفرین فاصله می‌گرفته است.[۵] به عبارت دیگر علی‌رغم آن‌که خداوند تکویناً رسول خاتم o و آل الله b را چنان آفریده است که از هرگونه رجس و پلیدی به دور هستند: ﴿إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ؛[۶] و هیچ گاه میل به غیر خدا وگرایش غیر الهی برای ایشان رخ نمی‌دهد، با این حال خداوند آنها را تشریعاً نیز مأمور نمود: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ[۷] یعنی نه تنها خودت را آلوده نکن، بلکه از «رجز» فاصله داشته باش!

۴- سرانجام گناه قساوت قلب است، و امام باقر j فرمودند: عذابی بالاتر از قساوت قلب برای بنده نیست، «إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِی اَلْقُلُوبِ وَ اَلْأَبْدَانِ … وَ مَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَهٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَهِ اَلْقَلْبِ».[۸] سخت‌ترین چوبی که خدا به انسان می‌زند، آن است که رقت قلب را از او می‌گیرد و شخص حالت بندگی خود را از دست می‌دهد. در قرآن نیز می‌فرماید: دل بی‌خدا «سنگ» است: ﴿ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَهِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَهً،[۹] بلکه از سنگ سخت‌تر است، چرا که برخی از سنگ‌ها شکاف بر می‌دارند، از آنها آب جاری می‌شود، و پاره‌ای از خوف خدا از فراز کوه به زیر می‌افتند، اما هیچ چیز بر دل قاسی اثر نمی‌گذارد و تکانی نمی‌خورد.


[۱]. مدثر؛ ۵ – و از پلیدی دوری کن

[۲]. یس؛ ۶۰ – آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است؟!

[۳]. عبارت مذکور مصرعی از شعر ابن نباتۀ می‌باشد.

[۴]. مدثر؛ ۵ – و از پلیدی دوری کن

[۵]. نظیر این دستور درباره زنا نیز وارد شده است: ﴿وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا  إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلًا؛ اسراء؛ ۳۲ – و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است!

[۶]. احزاب؛ ۳۳ – خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

[۷]. مدثر؛ ۵ – و از پلیدی دوری کن

[۸]. تحف العقول، ج۱، ص۲۹۶؛ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۱۷۶.

[۹]. بقره؛ ۷۴ – سپس دلهای شما بعد از این واقعه سخت شد؛ همچون سنگ، یا سخت‌تر!